Witamina D - witamina słońca

Pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów.
Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mięśni
oraz układu odpornościowego.

Jak skutecznie podnieść niski poziom witaminy D w organiźmie?

Nie bez przyczyny witamina D nazywana jest „witaminą słońca”. Jej głównym źródłem dla naszego organizmu jest promieniowanie słoneczne, które pokrywa nawet 90% zapotrzebowania na witaminę D. Są jednak pewne warunki, które muszą być spełnione, aby nasz organizm mógł skorzystać ze słońca i wytworzyć odpowiednią ilość witaminy słońca.


Efektywność skórnej syntezy witaminy D jest zależna od wielu czynników, takich jak: szerokość geograficzna, pora roku, pora dnia, grubość pokrywy chmur, stopień zanieczyszczenia powietrza, czas ekspozycji na promieniowanie słoneczne, powierzchnia ciała poddana działaniu promieni słonecznych, stosowana ochrona przeciwsłoneczna (kremy z filtrami UVB, odzież), wiek, pigmentacja skóry.

Bardzo duży wpływ na wielkość syntezy skórnej ma położenie geograficzne. Polska leży między 49 a 55 równoleżnikiem na półkuli północnej. W tym czasie powyżej 40° stopnia szerokości geograficznej północnej promieniowanie UV‑B, pod wpływem którego zachodzi synteza witaminy D w skórze, nie dociera do powierzchni ziemi. Z tego powodu w Polsce od września do kwietnia synteza skórna witaminy D praktycznie nie zachodzi.Nawet jeśli dzień jest słoneczny, a niebo bezchmurne. Dlatego w tym okresie rekomendowana jest suplementacja (dla osoby dorosłej w dawce 800-2000 j.m. / dobę, dla młodzieży 800-1000 j.m. / dobę).

promienie słońca

Latem, aby podnieść sobie niski poziom witaminy D należy przebywać na słońcu w godzinach pomiędzy 10.00 a 15.00. Najlepiej wystawiać się na działanie promieni słonecznych codziennie, przynajmniej przez 15 minut. Należy wtedy mieć odkryte ręce oraz częściowo nogi. Ważne jest, aby nie być posmarowanym filtrem przeciwsłonecznym, ponieważ nawet tak nieduży filtr jak SPF 15 ogranicza wytwarzanie witaminy D o 99%! Filtr na skórę należy nałożyć dopiero po 15-20 minutach przebywania na słońcu.

Gdzie występuje najwięcej witaminy D?

Wiemy już, że jesienią i zimą witamina D praktycznie się nie wytwarza, a wiosną i latem trudno jest spełnić wszystkie warunki potrzebne do wytworzenia odpowiedniej ilości witaminy D. Jakie zatem znaczenie ma dieta? Gdzie jest najwięcej witaminy D?

Otóż najbogatszym źródłem witaminy D są tłuste ryby morskie, takie jak węgorz, łosoś, śledź czy makrela. Aby skutecznie podnieść niski poziom witaminy D w organizmie, należy codziennie spożywać minimum 100 g którejś z wymienionych ryb. Problem pojawia się, jeśli ryb nie lubimy lub nie spożywamy ich tak często. Oczywiście są alternatywne źródła witaminy D, takie jak mleko, czy jaja, ale ilości, jakie trzeba byłoby zjeść są przerażające: 1000 j.m. witaminy D to aż 20 jaj lub 80 litrów mleka!

Słońce w pigułce

Witamina D pochodzi głównie ze słońca oraz, w mniejszym stopniu, z odpowiedniej diety. Jeśli nie jesteśmy w stanie wykorzystać tych źródeł, należy sięgnąć po suplementację, która jest łatwym i w pełni bezpiecznym sposobem na dostarczanie odpowiedniej dawki witaminy D każdego dnia.

Oceń artykuł:
Średnia ocena: 4.7 Ilość głosów: 9
Wszystko o suplementacji witaminą D

Wszystko o suplementacji witaminą D

Czytaj więcej
Jak zbadać poziom witaminy D w organizmie?

Jak zbadać poziom witaminy D w organizmie?

Czytaj więcej
Czy Polacy mają niedobór witaminy D?

Czy Polacy mają niedobór witaminy D?

Czytaj więcej
Słońce - najważniejsze źródło witaminy D

Słońce - najważniejsze źródło witaminy D

Czytaj więcej
Czy odpowiedni poziom witaminy D możemy zapewnić sobie dietą?

Czy odpowiedni poziom witaminy D możemy zapewnić sobie dietą?

Czytaj więcej
Czy preparaty zawieracjące witaminę D są na receptę?

Czy preparaty zawieracjące witaminę D są na receptę?

Czytaj więcej
Witamina D w ciąży

Witamina D w ciąży

Czytaj więcej

Kontakt

vitabuerd3@takeda.pl +48 22 608 13 00
+48 22 608 13 01
+ 48 22 608 13 03 Takeda Polska Sp. z o.o.
ul. Prosta 68,
00-838 Warszawa

Poznaj naszego Eksperta!

Mgr farmacji Barbara Bielska - absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanego zapytania. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu: +48 602 761 141 lub +48 602 761 142

zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.