Witamina D - witamina słońca

Pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów.
Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mięśni
oraz układu odpornościowego.

Sprawdź swoją wiedzę o witaminie D

1. Teza:


Nawet 90-95% populacji w Polsce może mieć niedobór witaminy D. Powodem jest niedostateczne nasłonecznienie jesienią i zimą spowodowane położeniem geograficznym oraz ograniczona synteza skórna wiosną i latem, jak również zbyt mała podaż ryb i innych produktów bogatych w witaminę D w diecie.[1]

2. Teza:


Pod nazwą „witamina D” figurują dwa związki – ergokalcyferol (witamina D2) oraz cholekalcyferol (witamina D3). Oba są typowe dla ludzi i występują standardowo w ich organizmach.

3. Teza:


Witamina D3 może być syntezowana w skórze. Na proces ten ma wpływ wiele czynników, m.in. stosowanie filtrów przeciwsłonecznych. Filtry dostępne obecnie w sprzedaży mogą nawet w 50% redukować wydajność endogennej syntezy witaminy D.

4. Teza:


U osób powyżej 70 roku życia endogenna synteza witaminy D zmniejsza się nawet o 75%. Spowodowane jest to obniżeniem poziomu 7-dehydrocholesterolu (z którego kolejno powstaje prewitamina D, a następnie witamina D) w skórze.

5. Teza:


Według najnowszych wytycznych rekomendowane dawki witaminy D w populacji osób zdrowych to:

Dorośli: 800-2000 j.m./dobę zależnie od masy ciała, w miesiącach wrzesień-kwiecień lub przez cały rok, jeśli nie jest zapewniona synteza skórna witaminy D w lecie (seniorzy, osoby powyżej 65 roku życia, powinni otrzymywać suplementację w takiej dawce przez cały rok).
Dzieci i młodzież: 600-1000 j.m./dobę zależnie od masy ciała, w miesiącach wrzesień-kwiecień lub przez cały rok, jeśli nie jest zapewniona synteza skórna witaminy D w lecie.

6. Teza:


Osobom otyłym zaleca się większe dawki witaminy D.

7. Teza:


Maksymalne dobowe dawki witaminy D są następujące:
●    Dzieci i młodzież w wieku 11-18 lat, dorośli i seniorzy, kobiety ciężarne i karmiące – 2000 j.m./dobę.
●    Otyli dorośli i seniorzy – 4000 j.m./dobę.

8. Teza:


Niezbędną dawkę witaminy D łatwo jest zapewnić sobie z pożywieniem. Trzeba tylko pilnować, by dieta była urozmaicona.

9. Teza:


Korzystanie z solarium pomaga uzupełnić niedobór witaminy D w okresie jesienno – zimowym.

10. Teza:


Aby zbadać u siebie poziom witaminy D należy zrobić badanie krwi. Zalecany poziom stężenia 25(OH)D we krwi to >30 ng/ml.

11. Teza:


Wysoka synteza skórna w okresie letnim powoduje, że witamina D gromadzi się w organizmie i suplementacja w okresie zimowym nie jest potrzebna.

12. Teza:


Witamina D może być toksyczna i może kumulować się w organizmie.

13. Teza:


Witamina D pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów, ułatwia wchłanianie wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego oraz wspomaga utrzymanie prawidłowego poziomu wapnia we krwi. Jest również niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

14. Teza:


Witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mięśni.

15. Teza:


W okresie letnim, żeby zapewnić sobie wystarczający poziom witaminy D wystarczy przebywać na słońcu.

Pokaż wyniki
Wszystko o suplementacji witaminą D

Wszystko o suplementacji witaminą D

Czytaj więcej
Jak zbadać poziom witaminy D w organizmie?

Jak zbadać poziom witaminy D w organizmie?

Czytaj więcej
Czy Polacy mają niedobór witaminy D?

Czy Polacy mają niedobór witaminy D?

Czytaj więcej
Czy odpowiedni poziom witaminy D możemy zapewnić sobie dietą?

Czy odpowiedni poziom witaminy D możemy zapewnić sobie dietą?

Czytaj więcej
Czy preparaty zawieracjące witaminę D są na receptę?

Czy preparaty zawieracjące witaminę D są na receptę?

Czytaj więcej
Jak skutecznie podnieść niski poziom  witaminy D w organiźmie?

Jak skutecznie podnieść niski poziom witaminy D w organiźmie?

Czytaj więcej
Witamina D w ciąży

Witamina D w ciąży

Czytaj więcej

Kontakt

vitabuerd3@takeda.pl +48 22 608 13 00
+48 22 608 13 01
+ 48 22 608 13 03 Takeda Pharma Sp. z o.o.
ul. Prosta 68,
00-838 Warszawa

Skontaktuj się z nami

Administratorem danych jest Takeda Pharma Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanego zapytania. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.
Minimum informacji potrzebnych do zgłoszenia zdarzenia niepożądanego to:
• Dane osoby zgłaszającej (imię i nazwisko lub inicjały, nr telefonu lub adres mailowy)
• Dane pacjenta (inicjały, wiek, płeć)
• Nazwa leku lub substancji czynnej
• Przynajmniej jedno działanie/zdarzenie niepożądane”

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu: +48 735 227 575

Jeśli chcesz zgłosić reklamację jakościową lub inne zapytanie dotyczące jakości produktu firmy kliknij tutaj.
Minimum informacji potrzebnych do zgłoszenia reklamacji jakościowej to:
• Nazwa i moc produktu
• Numer serii
• Data wykrycia i opis wady jakościowej
• Ilość opakowań, których dotyczy zgłoszenie
• Dane kontaktowe osoby/ firmy zgłaszającej reklamacje”

zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.