Witamina D - witamina słońca

Pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów.
Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mięśni
oraz układu odpornościowego.

Wszystko o suplementacji witaminą D

Nie ulega wątpliwości, że bardzo ciężko jest dostarczyć organizmowi niezbędną dawkę witaminy D. Słońca jest niewiele w ciągu roku, a nasza dieta jest uboga w witaminę D. Możemy sobie zatem zadać pytanie: skąd wziąć ten ważny składnik? Aby pokryć zapotrzebowanie na witaminę D, zwłaszcza jesienią i zimą, trzeba sięgnąć po suplementy. Naukowcy twierdzą, że preparaty farmakologiczne z witaminą D można i należy stosować od pierwszych dni życia do późnej starości oraz, że w zalecanych dawkach witamina D jest bezpieczna i przy właściwym stosowaniu tych preparatów nie da się jej przedawkować.

Maksymalna dobowa dawka

Maksymalne dopuszczalne dobowe dawki witaminy D dla populacji osób zdrowych wg. European Food Safety Authority są następujące:

•    noworodki i niemowlęta: 1000 j.m. / dobę
•    dzieci w wieku 1-10 lat, 2000 j.m. / dobę
•    dzieci i młodzież w wieku 11-18 lat: 4000 j.m. / dobę
•    dorośli i seniorzy z prawidłową masą ciała: 4000 j.m. / dobę
•    otyli dorośli oraz otyli seniorzy: 10 000 j.m. / dobę
•    kobiety ciężarne i karmiące piersią: 4000 j.m. / dobę

Osoby starsze oraz kobiety w okresie menopauzy powinny szczególnie dbać o dostarczanie odpowiednich dawek witaminy D. Wraz z wiekiem dochodzi u nich do utraty masy kostnej, co powoduje osłabienie kości. Synteza skórna staje się coraz mniej efektywna, a unikanie słońca dodatkowo utrudnia wytwarzanie witaminy D.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D -  dawkowanie rekomendowane przez specjalistów

lekarz przepisuje witaminy

Noworodki i niemowlęta:
•    w wieku 0-6 miesięcy: 400 j.m./dobę (10 μg/dobę); suplementacja powinna rozpocząć się od pierwszych dni życia,
•    w wieku 6-12 miesięcy: 400-600 j.m./dobę (10- 15 μg/dobę), zależnie od podaży witaminy D w diecie.

Dzieci i młodzież: 600-1000 j.m./dobę (15-25 μg/dobę) zależnie od masy ciała, w miesiącach wrzesień-kwiecień lub przez cały rok, jeśli nie jest zapewniona synteza skórna witaminy D w lecie.

Dorośli: 800-2000 j.m./dobę (20-50 μg/dobę) zależnie od masy ciała, w miesiącach wrzesień-kwiecień lub przez cały rok, jeśli nie jest zapewniona synteza skórna witaminy D w lecie (seniorzy, osoby powyżej 65 roku życia, powinni otrzymywać suplementację w takiej dawce przez cały rok).

Kobiety w ciąży: 1500-2000 j.m./dobę (37,5-50 μg/dobę). Suplementacja w takiej dawce powinna rozpocząć się nie później, niż od drugiego trymestru ciąży.

Wcześniaki: 400-800 j.m./dobę (10-20 μg/dobę) do momentu uzyskania wieku skorygowanego skorygowanego 40 tygodni; następnie suplementacja tak jak dla noworodków urodzonych o czasie.

Dzieci i młodzież otyła: 1200-2000 j.m./dobę (30-50 μg/dobę), zależnie od stopnia otyłości, w miesiącach wrzesień-kwiecień lub przez cały rok, jeśli nie jest zapewniona synteza skórna witaminy D w lecie.

Dorośli otyli: 1600-4000 j.m./dobę, (40-100 μg/dobę), zależnie od stopnia otyłości, przez cały rok.

Pracownicy nocnych zmian oraz ciemnoskóre osoby dorosłe: 1000-2000 j.m./dobę, (25-50 μg/dobę), zależnie od masy ciała.

 

Jeszcze do niedawna rekomendowane dawki witaminy D oraz maksymalne dobowe dawki były ustalone na dużo niższym poziomie. Co więcej, analiza różnych badań opublikowanych do roku 2011 określa nawet obecny poziom jako zbyt restrykcyjny i niezgodny z dostępnymi badaniami klinicznymi. Postuluje się, aby podnieść górną bezpieczną dawkę dla witaminy D do poziomu 10 000 j.m. – jest to dawka równa ilości witaminy D syntetyzowanej podczas syntezy skórnej.

Oceń artykuł:
Średnia ocena: 4.2 Ilość głosów: 60
Po co nam witamina D?

Po co nam witamina D?

Czytaj więcej
Jak zbadać poziom witaminy D w organizmie?

Jak zbadać poziom witaminy D w organizmie?

Czytaj więcej
Czy Polacy mają niedobór witaminy D?

Czy Polacy mają niedobór witaminy D?

Czytaj więcej
Słońce - najważniejsze źródło witaminy D

Słońce - najważniejsze źródło witaminy D

Czytaj więcej
Czy odpowiedni poziom witaminy D możemy zapewnić sobie dietą?

Czy odpowiedni poziom witaminy D możemy zapewnić sobie dietą?

Czytaj więcej
Czy preparaty zawieracjące witaminę D są na receptę?

Czy preparaty zawieracjące witaminę D są na receptę?

Czytaj więcej
Jak skutecznie podnieść niski poziom  witaminy D w organiźmie?

Jak skutecznie podnieść niski poziom witaminy D w organiźmie?

Czytaj więcej
Witamina D w ciąży

Witamina D w ciąży

Czytaj więcej

Kontakt

vitabuerd3@takeda.pl +48 22 608 13 00
+48 22 608 13 01
+ 48 22 608 13 03 Takeda Polska Sp. z o.o.
ul. Prosta 68,
00-838 Warszawa

Poznaj naszego Eksperta!

Mgr farmacji Barbara Bielska - absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.