Witamina D - witamina słońca

Pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów.
Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mięśni
oraz układu odpornościowego.

Czy witamina D jest bezpieczna?

Badania nad witaminą D są prowadzone od 30 lat, odkąd odkryto, że receptor dla witaminy D jest w wielu tkankach i narządach. Od tego czasu wiadomo też, że witamina D reguluje ekspresję aż 300 genów i spełnia wiele istotnych funkcji w organizmie, poza znaną dotąd regulacją gospodarki wapniowo-fosforanowej. Te odkrycia były zaskoczeniem dla wielu badaczy, podobnie jak fakt, iż witamina D jest w pełni bezpieczna! Zanim jednak to udowodnimy, przeczytajcie jak witamina słońca powstaje w naszym organizmie.

witamina słońca

Organizm ludzki posiada zdolność wytwarzania witaminy D. Musi mieć jednak do tego zapewnione odpowiednie warunki. W poddanej promieniowaniu słonecznemu (UVB w zakresie długości fal 290–315 nm) skórze dochodzi do absorpcji fotonów przez 7‑dehydrocholesterol. Pod wpływem pochłoniętej energii związek ten ulega transformacji do prewitaminy D3, a ta z kolei pod wpływem temperatury ludzkiego ciała przekształca się w witaminę D3. Tak powstała witamina D3 jest następnie uwalniania do krwi, gdzie łączy się z białkiem nośnikowym (VDBP – Vitamin D Binding Protein) i transportowana do wątroby. Tam powstaje 25-OHD3, czyli kalcydiol. Dalej w nerkach powstaje 1,25(OH)2D, czyli kalcytriol - aktywna biologicznie forma witaminy D.


Kalcytriol dość szybko eliminowany jest z organizmu – jego okres półtrwania wynosi tylko 7 godzin. Zatem fakt, że witamina D kumuluje się w organizmie możemy wyrzucić na naukowy śmietnik.

Oznaczenie stężenia kalcydiolu (czyli substratu dla kalcytriolu) jest najlepszym wykładnikiem zaopatrzenia organizmu w witaminę D. Zalecane stężenie w surowicy kalcydiolu mieści się w granicach 30-80 ng/ml. Warto zauważyć, że jest ono dużo wyższe niż średnie stężenie kalcydiolu w populacjach o wysokim stopniu nasłonecznienia, wynoszące 36 ng/ml.

Czy można wytworzyć witaminę D na zapas?

Witamina D nie jest magazynowana w organizmie. Badania wykazały, że przebywając latem na słońcu nawet powyżej 90 minut dziennie, mając odsłonięte około 35% powierzchni ciała, mimo wszystko trzeba suplementować witaminę D w okresie zimowym w dawce dobowej 1300 j.m.

Według najnowszych standardów zatwierdzona dawka bezpieczna witaminy D to 4000 j.m./dobę. Obecnie naukowcy postulują, aby zwiększyć górną bezpieczną dawkę witaminy D nawet do 10 000 j.m.

Za dawkę toksyczną uważa się przyjmowanie > 30 000 j.m. witaminy D na dobę przez więcej niż 3 miesiące.

Oceń artykuł:
Średnia ocena: 4.5 Ilość głosów: 13
Czynniki wpływające na wytwarzanie              witaminy D

Czynniki wpływające na wytwarzanie witaminy D

Czytaj więcej
Wszystko o suplementacji witaminą D

Wszystko o suplementacji witaminą D

Czytaj więcej
Jak zbadać poziom witaminy D w organizmie?

Jak zbadać poziom witaminy D w organizmie?

Czytaj więcej
Czy Polacy mają niedobór witaminy D?

Czy Polacy mają niedobór witaminy D?

Czytaj więcej
Słońce - najważniejsze źródło witaminy D

Słońce - najważniejsze źródło witaminy D

Czytaj więcej
Czy odpowiedni poziom witaminy D możemy zapewnić sobie dietą?

Czy odpowiedni poziom witaminy D możemy zapewnić sobie dietą?

Czytaj więcej
Czy preparaty zawieracjące witaminę D są na receptę?

Czy preparaty zawieracjące witaminę D są na receptę?

Czytaj więcej
Jak skutecznie podnieść niski poziom  witaminy D w organiźmie?

Jak skutecznie podnieść niski poziom witaminy D w organiźmie?

Czytaj więcej
Witamina D w ciąży

Witamina D w ciąży

Czytaj więcej

Kontakt

vitabuerd3@takeda.pl +48 22 608 13 00
+48 22 608 13 01
+ 48 22 608 13 03 Takeda Polska Sp. z o.o.
ul. Prosta 68,
00-838 Warszawa

Poznaj naszego Eksperta!

Mgr farmacji Barbara Bielska - absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanego zapytania. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu: +48 602 761 141 lub +48 602 761 142

zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.