Witamina D - witamina słońca

Pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów.
Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mięśni
oraz układu odpornościowego.

Najczęściej zadawane pytania

1.    Czy jesienią i zimą przebywając na słońcu w bezchmurne dni możemy zapewnić sobie odpowiedni poziom witaminy D?

Nie. W okresie jesienno – zimowym w szerokości geograficznej, w której leży Polska, nasłonecznienie nie jest wystarczające do wytworzenia odpowiednich ilości witaminy D. Promieniowanie UVB, pod wpływem którego zachodzi synteza witaminy D w skórze, nie dociera do powierzchni ziemi. Dlatego od września do kwietnia witamina D w naszej skórze praktycznie nie wytwarza się! Suplementacja witaminą D jest zalecana od września do kwietnia.

2.    Czy latem samo przebywanie na słońcu wystarczy, by zapewnić sobie odpowiedni poziom witaminy D?

Nie do końca. W okresie letnim warunkiem zapewnienia odpowiedniego poziomu witaminy D w organizmie jest codzienna, minimum 15-minutowa ekspozycja na słońce 18% powierzchni ciała (odsłonięte przedramiona i częściowo nogi) w godzinach 10.00-15.00, bez stosowania filtrów przeciwsłonecznych. Dodatkowo czynniki takie, jak zachmurzenie, zanieczyszczenia powietrza, mgła, ciemna karnacja skóry, czy opalenizna zmniejszają szanse na efektywną syntezę skórną witaminy D.

3.    Czy niezbędną dawkę witaminy D można zapewnić sobie z pożywieniem?

Najwięcej witaminy D zawierają tłuste ryby morskie, takie jak węgorz, łosoś, czy makrela. Żeby zapewnić sobie niezbędną dawkę 1000 j.m. witaminy D należałoby codziennie zjadać 100g świeżego węgorza, 200g łososia, lub 660 g makreli. Witamina D znajduje się również w innych produktach żywnościowych, jednak aby zapewnić sobie niezbędną dawkę 1000 j.m. witaminy D należałoby codziennie zjadać np. 20 jajek, kilka kilogramów żółtego sera lub wypijać aż 80 litrów mleka.


4.    Dlaczego witamina D jest tak ważna?

- Witamina D pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów, ułatwia wchłanianie wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego oraz utrzymanie prawidłowego poziomu wapnia we krwi. Pomaga zmniejszyć ryzyko upadku związane z niestabilnością postawy i osłabieniem mięśni (upadki stanowią czynnik ryzyka złamań kości u osób obojga płci w wieku 60 lat i starszych).

- Witamina D pomaga też w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego oraz mięśni.

Istnieje jednak bardzo dużo prac, które wskazują na to, że niedobór witaminy D leży u podłoża różnych problemów zdrowotnych, a spektrum działania witaminy D może być o wiele szersze!

5.    Czy korzystanie z solarium pomaga uzupełnić niedobór witaminy D w okresie jesienno – zimowym?

Regularne korzystanie ze specjalnych lamp UV emitujących promieniowanie UVB w zakresie 290–315 nm zapobiega spadkowi poziomu 25(OH)D w surowicy w okresie jesienno-zimowym, kiedy naturalne promieniowanie słoneczne nie jest wystarczające do zainicjowania endogennej syntezy witaminy D. Jednakże dostępne w Polsce solaria posiadają zazwyczaj lampy emitujące promieniowanie powyżej zakresu 290–315 nm, a więc promieniowanie UVA, które zamiast syntezy powodują rozkład ustrojowych zasobów witaminy D.

6.    Czy częste przebywanie na słońcu w okresie letnim powoduje, że witamina D gromadzi się w organizmie i suplementacja w okresie zimowym nie jest już potrzebna?

Wykazano, że nawet wysoka synteza skórna w okresie letnim (ekspozycja na promieniowanie słoneczne latem około 35% powierzchni ciała minimum 90 minut dziennie) wciąż wymaga suplementacji witaminą D w okresie zimowym w dawce dobowej 1300 j.m. dla utrzymania zbudowanego latem poziomu 25(OH)D w surowicy >30 ng/ml w populacji europejskiej rasy białej. Niska synteza skórna latem (ekspozycja na promieniowanie słoneczne latem około 18% powierzchni ciała minimum 20 minut dziennie) wymaga suplementacji całorocznej od 1000 do 2500 j.m./dzień. Najnowsze badania polskie wykazały, że położenie geograficzne Polski praktycznie wyklucza możliwość efektywnej fotosyntezy witaminy D nawet w miesiącach letnich, dlatego też uzyskanie i utrzymanie optymalnego stężenia 25(OH)D, przynajmniej u osób dorosłych, powinno opierać się o całoroczną suplementację wzmacnianą dietą bogatą w witaminę D.

7.    Czy witamina D może być toksyczna i może kumulować się w organizmie?

Nie. Aktywną biologicznie formą witaminy D w organizmie jest jej metabolit 1,25(OH)2D3, czyli kalcytriol. Kalcytriol dość szybko eliminowany jest z organizmu – jego okres półtrwania wynosi tylko 4-6 godzin.
Za dawkę toksyczną uważa się przyjmowanie > 30 000 j.m. witaminy D na dobę przez więcej niż 3 miesiące. Zagrożenie hiperkalcemią obserwowano dopiero przy stężeniu 25(OH)D w surowicy > 200 ng/ml.Dla porównania, w populacjach o wysokim stopniu nasłonecznienia i wysokiej syntezie skórnej stężenie kalcydiolu w surowicy wynosi średnio 36 ng/ml.

8.    Jaki jest zalecany poziom stężenia 25(OH)D we krwi?

Poziom 25(OH)D u osób dorosłych powinien wynosić powyżej 30 ng/ml.

9.    Czy u osób starszych zmniejsza się endogenna synteza witaminy D?

Sprawność enzymatyczna w organizmie człowieka systematycznie spada wraz z wiekiem. U osób powyżej 70 roku życia synteza witaminy D zmniejsza się nawet o 75%! W miarę starzenia spada również ilość 7-dehydrocholesterolu (z którego kolejno powstaje prewitamina D, a następnie witamina D) w skórze, co bezpośrednio odnosi się do zmniejszonej ilości endogennej witaminy D. Osoby starsze oraz kobiety w okresie menopauzy powinny szczególnie dbać o dostarczanie odpowiednich dawek witaminy D. Wraz z wiekiem dochodzi u nich do utraty masy kostnej, co powoduje osłabienie kości. Synteza skórna staje się coraz mniej efektywna, a unikanie słońca dodatkowo utrudnia wytwarzanie witaminy D.

10.    Czy osobom otyłym zaleca się większe dawki witaminy D?

Tak. Osoby otyłe są predysponowane do występowania ogólnoustrojowych niedoborów witaminy D. Witamina D rozpuszcza się w tłuszczu i organizm nie może z niej skorzystać. Dlatego osobom otyłym trzeba podawać znacznie większe dawki witaminy D.

Rekomendowane dawki witaminy D dla osób otyłych są następujące:

Dorośli otyli: 1600-4000 j.m./dobę, zależnie od stopnia otyłości, przez cały rok.

Dzieci i młodzież otyła: 1200-2000 j.m./dobę, zależnie od stopnia otyłości, w miesiącach wrzesień-kwiecień lub przez cały rok, jeśli nie jest zapewniona synteza skórna witaminy D w lecie.

11.    Jakie jest rekomendowane dawkowanie witaminy D?

- dzieci i młodzież: 600-1000 j.m. / dobę (u dzieci i młodzieży otyłej konieczne jest podawanie większej ilości witaminy D), zależnie od masy ciała, od września do kwietnia lub przez cały rok, jeśli nie jest zapewniona synteza skórna witaminy D latem.
- dorośli: 800-2000 j.m. / dobę(u dorosłych otyłych konieczne jest podawanie większej ilości witaminy D), od września do kwietnia lub przez cały rok, jeśli nie jest zapewniona synteza skórna witaminy D latem (seniorzy, osoby powyżej 65 roku życia powinni otrzymywać suplementację w takiej dawce przez cały rok).


Oceń artykuł:
Średnia ocena: 3.9 Ilość głosów: 18
Wszystko o suplementacji witaminą D

Wszystko o suplementacji witaminą D

Czytaj więcej
Jak zbadać poziom witaminy D w organizmie?

Jak zbadać poziom witaminy D w organizmie?

Czytaj więcej
Czy Polacy mają niedobór witaminy D?

Czy Polacy mają niedobór witaminy D?

Czytaj więcej
Słońce - najważniejsze źródło witaminy D

Słońce - najważniejsze źródło witaminy D

Czytaj więcej
Czy odpowiedni poziom witaminy D możemy zapewnić sobie dietą?

Czy odpowiedni poziom witaminy D możemy zapewnić sobie dietą?

Czytaj więcej
Czy preparaty zawieracjące witaminę D są na receptę?

Czy preparaty zawieracjące witaminę D są na receptę?

Czytaj więcej
Jak skutecznie podnieść niski poziom  witaminy D w organiźmie?

Jak skutecznie podnieść niski poziom witaminy D w organiźmie?

Czytaj więcej
Witamina D w ciąży

Witamina D w ciąży

Czytaj więcej

Kontakt

vitabuerd3@takeda.pl +48 22 608 13 00
+48 22 608 13 01
+ 48 22 608 13 03 Takeda Polska Sp. z o.o.
ul. Prosta 68,
00-838 Warszawa

Poznaj naszego Eksperta!

Mgr farmacji Barbara Bielska - absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanego zapytania. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu: +48 602 761 141 lub +48 602 761 142

zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.