Witamina D - witamina słońca

Pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów.
Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mięśni
oraz układu odpornościowego.

Co to jest witamina K2? Jakie jest jej działanie?

Wprawdzie witamina K została odkryta już w ubiegłym wieku, jednak to właśnie teraz zaczynamy w pełni rozumieć i doceniać jej rolę. Do niedawna była kojarzona głównie z procesem krzepnięcia krwi. Obecnie wiadomo, że jej funkcje w organizmie są znacznie szersze. Zanim jednak poznamy jej działanie, odpowiedzmy sobie na pytanie: czym jest ta niezwykła witamina?

Co to jest witamina K2?

Pojęcie witamina K nie oznacza pojedynczej witaminy, a grupę co najmniej trzech głównych: K1, K2 i K3. Witamina została odkryta w 1930 roku przy okazji badań nad metabolizmem cholesterolu. Wtedy to poznano jej rolę w procesie krzepliwości krwi i nazwano witaminą koagulacji. Niedługo po tym odkryciu ustalono strukturę chemiczną związku oraz wyodrębniono jego dwie formy. Witaminę K1, którą otrzymano z liści lucerny oraz witaminę K2 wyekstrahowaną z rybiego mięsa. Witamina K2 jest to właściwie cała grupa związków – menachinonów , określanych skrótem MK.

Witamina K1 a K2

Czym różnią się te dwie witaminy? Pierwsza występuje tylko w pożywieniu roślinnym – zielonych liściach i warzywach oraz oleju roślinnym. Grupa witamin K2 natomiast jest wytwarzana przez bakterie saprofityczne układu pokarmowego oraz występuje w mięsie i produktach pochodzenia zwierzęcego (mleku i jego przetworach oraz jajkach). Generalną różnicą między dwoma związkami jest sposób ich transportu. Witamina K1 jest transportowana przez trójglicerydy, głównie do wątroby, a witaminę K2 transportują lipoproteiny LDL i HDL i dostarczana jest do różnych tkanek. Witamina K2 cechuje się długim okresem półtrwania – aż do 72 godzin, podczas gdy K1 tylko 1,5 godziny. Znaczna różnica jest również między wchłanialnością obu związków – organizm może przyswoić tylko do 15% K1, natomiast K2 wchłaniana jest w całości.

Działanie witaminy K2

Witamina K2 jest nie tylko istotna dla procesu krzepnięcia krwi. Najnowsze badania pokazują, że jej funkcje są znacznie szersze. Witamina ta przyczynia się do prawidłowego metabolizmu wapnia, ponieważ odpowiada za aktywację białek, które go transportują. Jeśli białka te są aktywne, wapń zostaje dostarczony do kości. Witamina K2 jest, więc niezbędna do zapobiegania osteoporozie.

Witamina K2 a kości

Dotychczas uważano, że dla zachowania mocnych kości trzeba dostarczać w pożywieniu wapń, magnez i witaminę D. Badania wykazały jednak, że często jest to niewystarczające i nawet dieta bogata w wapń nie zapobiega osteoporozie. Dlaczego tak się dzieje? Wapń bez witaminy K2 nie może trafić do tkanek takich jak kości i zęby. Jedną z funkcji K2 jest aktywacja i wzmacnianie białek GLA, w tym osteokalcyny, która odpowiada m.in za wzrost i przebudowę kości oraz ich mineralizację. Osteokalcyna wiąże wapń w kościach, a jej niedobór zwiększa ich kruchość.  Witamina K2 przeciwdziała też procesom resorpcji kości poprzez hamowanie aktywności osteoklastów (komórek kościogubnych). Liczne badania wykazały, że przyjmowanie witaminy K2 wraz z wapniem i witaminą D może zwiększyć wytrzymałość kości oraz wpłynąć na poprawę ich zwartości mineralnej oraz poprawić szerokość kości udowej. Przyjmowanie K2 pomaga zapobiec złamaniom kości, które są często związane z osteoporozą.

Niedobór witaminy K2

Niedobór witaminy K2 występuje rzadko, jednak istnieje grupa osób na niego narażonych. Wśród nich znajdują się osoby ze schorzeniami wątroby oraz cierpiące na zespół złego wchłaniania. Niedobór grozi również osobom, które przebyły antybiotykoterapię lub stosują leki przeciwzakrzepowe.

Suplementacja – dla kogo?

Suplementacja witaminy K2 jest bezpieczna, do tej pory nie stwierdzono przypadków jej przedawkowania. Szczególnie polecana jest kobietom w okresie pomenopauzalnym, osobom, które stosują suplementy wapnia oraz tym, którzy przeszli antybiotykoterapię. Witamina K2 może być stosowana profilaktycznie w celu zapobiegania osteoporozie. Suplementację powinny również rozważyć osoby, których dieta jest mało urozmaicona lub oparta na produktach przetworzonych np. fast foodach. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę K2 nie jest wysokie, ponieważ organizm każdą jej cząsteczkę może wykorzystać wielokrotnie. Przyjmuje się, że dobowa dawka powinna wynosić 1μg/kg masy ciała.

 

kobieta pełna witaminy k

Oceń artykuł:
Średnia ocena: 3.9 Ilość głosów: 10
Wchłanianie witaminy D. Co je poprawia?

Wchłanianie witaminy D. Co je poprawia?

Czytaj więcej
Vita buer D3+K2

Vita buer D3+K2

Czytaj więcej
Źródła występowania naturalnej witaminy K2

Źródła występowania naturalnej witaminy K2

Czytaj więcej
Co zrobić aby mieć zdrowe kości i zęby?

Co zrobić aby mieć zdrowe kości i zęby?

Czytaj więcej

Kontakt

vitabuerd3@takeda.pl +48 22 608 13 00
+48 22 608 13 01
+ 48 22 608 13 03 Takeda Polska Sp. z o.o.
ul. Prosta 68,
00-838 Warszawa

Poznaj naszego Eksperta!

Mgr farmacji Barbara Bielska - absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanego zapytania. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu: +48 602 761 141 lub +48 602 761 142

zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.