Witamina D - witamina słońca

Pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów.
Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mięśni
oraz układu odpornościowego.

Co zrobić aby mieć zdrowe kości i zęby?

Wiele osób jest przekonanych, że jedynie predyspozycje genetyczne decydują o zdrowiu naszych kości i zębów. Tymczasem prawda wygląda trochę inaczej – mamy ogromny wpływ na kondycję naszych zębów oraz wytrzymałość kości. Musimy jedynie dbać o nie przez całe życie. W jaki sposób? Poznajcie kilka sprawdzonych metod.

Zdrowe zęby

O zdrowie zębów możemy zadbać nie tylko regularnie je szczotkując, ale również odpowiednio się odżywiając. Zdrowa zbilansowana dieta ma ogromne znaczenie dla kondycji naszej jamy ustnej. Dzięki niej dostarczymy organizmowi wszystkich niezbędnych substancji odżywczych i unikniemy niedoborów. O ograniczeniu słodkich przekąsek i gazowanych napojów nie będziemy wspominać – wszyscy wiedzą, jak źle wpływają na nasze zęby.

Czego potrzebują nasze zęby?

zdrowy uśmiech

Za zdrowie zębów odpowiadają witaminy takie jak C, A, D, E oraz witaminy z gruby B. Jedną z najważniejszych jest witamina D, ponieważ wpływa na przyswajanie fosforu i wapnia oraz odpowiada za mineralizację szkliwa. Gdzie znajdziemy witaminę D? Przede wszystkim w słońcu! Dlatego bardzo ważne jest, by latem i wiosną przebywać dużo na świeżym powietrzu. Witamina D jest syntezowana w skórze, pod wpływem działania promieni słonecznych. Inne źródła tej witaminy to: tłuste ryby (halibut, łosoś, tuńczyk, makrela), jaja oraz tłusty nabiał.

Spożywanie pokarmów bogatych w witaminę A pomoże nam w utrzymaniu dobrej kondycji tkanek przyzębia oraz błony śluzowej jamy ustnej. Ponadto witamina ta wpływa na proces wydzielania śliny, której potrzebujemy, m.in. by zachować prawidłowe pH  w jamie ustnej . Witaminę A znajdziemy w marchwi, kapuście, czerwonym mięsie, wątróbce oraz jajach.

Witaminy z grupy B, z kolei odpowiadają za zdrowie śluzówki oraz języka. Niedobór witamin B może skutkować zapaleniem dziąseł oraz błony śluzowej, a także bólem zębów. Te składniki odżywcze znajdziemy w czerwonym mięsie, grzybach oraz rybach.

Witamina C, która znajduje się w cytrusach, ziemniakach, owocach dzikiej róży czy porzeczkach, wpływa na syntezę kolagenu oraz przyspiesza gojenie się ran. Ma także działanie przeciwbakteryjne oraz wzmacnia naczynia krwionośne.

Witamina E również przyspiesza gojenie się ran – co jest bardzo ważne np. po zabiegu usunięciu zęba lub wszczepieniu implantu. Znajdziemy ją w nasionach słonecznika, maśle orzechowym i soku pomidorowym.

Wapń i magnez dla zdrowych zębów

Wapń jest niezbędny nie tylko dla mocnych zębów, ale również kości. Jest podstawowym budulcem tych tkanek, a także nadaje im twardość i wytrzymałość. Najlepszymi źródłami wapnia są mleko i przetwory mleczne (jogurt, kefir, maślanka, twaróg) oraz czarna fasola, sardynki, migdały i suszone figi. Magnez jest odpowiedzialny za wchłanianie wapnia oraz wpływa na gęstość kości i zębów. Duże ilości magnezu znajdziemy w produktach zbożowych, tłustych rybach, gorzkim kakao, bananach i kaszy gryczanej.

Co jest dobre dla kości?

zdrowe kości

Witaminy i minerały, które zostały omówione wyżej wzmacniają nie tylko zęby, ale również kości. W diecie na mocne kości nie może zabraknąć jeszcze jednego składnika – witaminy K. Według badań jej wysokie spożycie zmniejsza ryzyko złamań oraz rozwoju osteoporozy i osteopenii. Dzięki witaminie K organizm zatrzymuje wapń w kościach. Dobrymi źródłami witaminy K2 są dojrzewające sery, gęsia wątróbka oraz jaja i masło.

Aktywność fizyczna dla mocnych kości

Regularne ćwiczenia, basen oraz ruch na świeżym powietrzu pomagają wzmocnić mięśnie, które stanowią wsparcie dla kości. Prawidłowo wykonany trening wpływa również na wytrzymałość stawów, ścięgien i więzadeł, dzięki czemu zmniejsza ryzyko urazów i kontuzji. Kości osób aktywnych fizycznie są gęstsze i lepiej zmineralizowane niż w przypadku osób prowadzących siedzący tryb życia.

Oceń artykuł:
Średnia ocena: 4.3 Ilość głosów: 3
Wchłanianie witaminy D. Co je poprawia?

Wchłanianie witaminy D. Co je poprawia?

Czytaj więcej
Vita buer D3+K2

Vita buer D3+K2

Czytaj więcej
Źródła występowania naturalnej witaminy K2

Źródła występowania naturalnej witaminy K2

Czytaj więcej
Co to jest witamina K2? Jakie jest jej działanie?

Co to jest witamina K2? Jakie jest jej działanie?

Czytaj więcej

Kontakt

vitabuerd3@takeda.pl +48 22 608 13 00
+48 22 608 13 01
+ 48 22 608 13 03 Takeda Polska Sp. z o.o.
ul. Prosta 68,
00-838 Warszawa

Poznaj naszego Eksperta!

Mgr farmacji Barbara Bielska - absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanego zapytania. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu: +48 602 761 141 lub +48 602 761 142

zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.