Witamina D - witamina słońca

Pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów.
Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mięśni
oraz układu odpornościowego.

Wchłanianie witaminy D. Co je poprawia?

 Witamina D jest niezbędna nie tylko do utrzymania zdrowych kości. Najnowsze badania pokazują, że ma wpływ na wiele funkcji zachodzących w naszym organizmie. Wspomaga odporność, prawidłowe funkcjonowanie mięśni, a także wpływa na wchłanianie wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego. Wiadomo już, że witaminę D możemy czerpać z trzech źródeł: słońca (promieniowanie ultrafioletowe UVB), żywności (tłuste ryby, żółtka jaj, tran) oraz suplementów diety. Jak jednak sprawić, by witamina prawidłowo się wchłaniała, a stosowana suplementacja przyniosła wymierne korzyści?

 

Co wpływa na wchłanianie witaminy D?

 W pierwszej kolejności odpowiedzmy sobie na pytanie: w jaki sposób witamina D jest wchłaniana przez organizm? Witamina podana doustnie (wraz z pokarmem lub suplementacją) wchłania się w prawie 80% w przewodzie pokarmowym, głównie w jelicie cienkim. Proces wchłaniania jest ułatwiony dzięki obecności soli i kwasów żółciowych oraz kwasów tłuszczowych i monoglicerydów. Następnie witamina przechodzi do limfy i wiąże się z chylomikronami (lipoproteinami), z którymi jest transportowana do wątroby w celu hydroksylacji.
Witamina D, która powstaje na skutek promieniowania UV jest wchłaniana w całości.

 

Jak zwiększyć słabe wchłanianie witaminy D?

 Niestety nie możemy zapewnić sobie całorocznego dostępu do promieniowania słonecznego. W związku z tym powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na naszą dietę i obecność w niej tłustych ryb morskich, a także rozważyć stosowanie suplementacji. Możemy również postarać się poprawić wchłanianie witaminy, dzięki czemu jej przyjmowanie będzie bardziej efektywne. Witaminy A, C i E oraz wapń i fosfor i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe zwiększają dostępność witaminy D w jelicie cienkim. Ponieważ witamina D rozpuszcza się w tłuszczach, warto ją przyjmować razem z posiłkiem zawierającym źródło tłuszczu. Zaburzenia wchłaniania witaminy D powodują natomiast leki kortykosteroidowe, środki przeczyszczające i alkohol. W celu profilaktyki osteoporozy warto przyjmować witaminę D razem z witaminą K2, która wpływa na utrzymanie zdrowych kości i zębów oraz z wapniem.

 

 produkty ułatwiające wchłanianie witaminy D

 

Oceń artykuł:
Średnia ocena: 4.2 Ilość głosów: 18
Vita buer D3+K2

Vita buer D3+K2

Czytaj więcej
Źródła występowania naturalnej witaminy K2

Źródła występowania naturalnej witaminy K2

Czytaj więcej
Co to jest witamina K2? Jakie jest jej działanie?

Co to jest witamina K2? Jakie jest jej działanie?

Czytaj więcej
Co zrobić aby mieć zdrowe kości i zęby?

Co zrobić aby mieć zdrowe kości i zęby?

Czytaj więcej

Kontakt

vitabuerd3@takeda.pl +48 22 608 13 00
+48 22 608 13 01
+ 48 22 608 13 03 Takeda Polska Sp. z o.o.
ul. Prosta 68,
00-838 Warszawa

Poznaj naszego Eksperta!

Mgr farmacji Barbara Bielska - absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanego zapytania. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu: +48 602 761 141 lub +48 602 761 142

zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.