Witamina D - witamina słońca

Pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów.
Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mięśni
oraz układu odpornościowego.

Źródła występowania naturalnej witaminy K2

Witamina K2 jest niezbędna do zachowania prawidłowych funkcji organizmu. Wpływa na utrzymanie zdrowych kości. W jakich produktach występuje? Co jeść, aby dostarczyć organizmowi jej odpowiednią ilość? Czy właściwa dieta wystarczy, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na ten związek? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w naszym artykule.

Źródła witaminy K w pożywieniu

Witamina K to grupa związków – K1 (fitochinon), K2 (menachinon) oraz K3 (menadion). Witaminy K1 i K2 są naturalnymi związkami. Pierwsza występuje w produktach pochodzenia roślinnego, zwłaszcza w zielonych warzywach i liściach oraz olejach roślinnych. Dobrymi źródłami witaminy K1 są: szpinak, rukola, lucerna, sałata rzymska, botwinka, jarmuż, brokuły, szparagi, kapusta i awokado. Witamina K2 z kolei występuje w mięsie i produktach pochodzenia zwierzęcego (jaja i produkty mleczne). Najlepszym jej źródłem jest natto, czyli japońska potrawa ze sfermentowanej soi. Zarówno K1 jak i K2 są rozpuszczalne w tłuszczach.

W jakich produktach jest witamina K2?

Skoro już wiemy, co spożywać, by dostarczyć sobie odpowiednią ilość witaminy K1, poznajmy najlepsze źródła K2. Jeśli nie mamy dostępu do produktów z fermentowanej soi, dobrym źródłem będą dojrzewające sery takie jak Gouda czy Brie. Warto również spożywać wątróbkę gęsią, jaja, masło, a także ciemne mięso drobiowe. Niewielkie ilości witaminy K2 znajdują się również w naturalnych kiszonkach – ogórkach i kapuście. Ponadto związek ten, w niewielkich ilościach, jest produkowany przez florę bakteryjną obecną w naszym jelicie.

Czy jedzenie wystarczy?

Spożywanie 15 g natto dziennie wystarczy, by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę K2. Niestety produkt ten nie jest w Polsce łatwo dostępny, ponadto ma specyficzny zapach i wygląd, który może uniemożliwić konsumpcję. Jak podają badania, dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę wynosi 1μg/ kg masy ciała. Wynika z tego, że osoby zdrowe stosujące zbilansowaną dietę, opartą o naturalne, zróżnicowane produkty, mogą dostarczyć sobie odpowiednią jej ilość. Dodatkową suplementację mogą rozważyć osoby, które cierpią z powodu osteoporozy - zwłaszcza kobiety po menopauzie.

 

produkty zawierające witaminę K

Oceń artykuł:
Średnia ocena: 4.2 Ilość głosów: 15
Wchłanianie witaminy D. Co je poprawia?

Wchłanianie witaminy D. Co je poprawia?

Czytaj więcej
Vita buer D3+K2

Vita buer D3+K2

Czytaj więcej
Co to jest witamina K2? Jakie jest jej działanie?

Co to jest witamina K2? Jakie jest jej działanie?

Czytaj więcej
Co zrobić aby mieć zdrowe kości i zęby?

Co zrobić aby mieć zdrowe kości i zęby?

Czytaj więcej

Kontakt

vitabuerd3@takeda.pl +48 22 608 13 00
+48 22 608 13 01
+ 48 22 608 13 03 Takeda Polska Sp. z o.o.
ul. Prosta 68,
00-838 Warszawa

Poznaj naszego Eksperta!

Mgr farmacji Barbara Bielska - absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanego zapytania. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu: +48 602 761 141 lub +48 602 761 142

zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.