Witamina D - witamina słońca

Pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów.
Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mięśni
oraz układu odpornościowego.

Czy odpowiedni poziom witaminy D możemy zapewnić sobie dietą?

Musimy sobie na początek zadać kilka pytań: w jakich produktach znajduje się witamina D? Czy w pokarmach, które spożywamy jest jej dużo, czy mało? Czy stosując normalną, urozmaiconą dietę jesteśmy w stanie zapewnić sobie odpowiednią ilość witaminy D potrzebną naszemu organizmowi?
Odpowiedź na te pytania znajdziecie poniżej.

odpowiednio dobrana dieta

Najwięcej witaminy D zawierają tłuste ryby morskie, takie jak węgorz, czy łosoś. Spore jej ilości zawiera również śledź i makrela. Niestety powszechnie wiadomo, że Polacy spożywają ryby za rzadko.

W jakich produktach występuje witamina D?

Z drugiej jednak strony ryby są drogim produktem (szczególnie węgorz czy łosoś), a dieta obfitująca w duże ilości ryb może się szybko znudzić. Tym bardziej, że aby zapewnić sobie dawkę 1000 j.m. witaminy D należałoby codziennie zjadać np. 200 g pieczonego łososia lub aż 660 g makreli. Osoby, które nie lubią ryb mogą znaleźć witaminę D w innych produktach, ale są to dużo mniej wartościowe źródła. Żeby dostarczyć do organizmu dawkę 1000 j.m. witaminy D z innych produktów niż ryby, należałoby codziennie zjadać np. 20 jajek, kilka kilogramów sera żółtego lub wypić ponad 80 litrów mleka!

rysunek węgorza
100 G ŚWIEŻEGO
WĘGORZA
rysunek makreli
660 G MAKRELI
rysunek jajek kurzych
20 JAJEK
rysunek - mleko i ser
KILKA KILOGRAMÓW SERA ŻÓŁTEGO LUB
PONAD 80 LITRÓW MLEKA



Z praktycznego punktu widzenia naturalne źródła witaminy D, ze względu na ograniczone możliwości ich spożywania (ilościowe lub ekonomiczne), nie są w stanie zaspokoić zapotrzebowania organizmu człowieka na witaminę D.

Naturalne źródła witaminy D nie zaspokoją zapotrzebowania organizmu

ZAWARTOŚĆ WITAMINY D W POLSKICH PRODUKTACH ŻYWNOŚCIOWYCH
PRODUKT         ZAWARTOŚĆ WITAMINY D         
węgorz świeży  1200 j.m./100 g
śledź marynowany  480 j.m./100 g
śledź w oleju 808 j.m./100 g
dorsz świeży  40 j.m./100 g
gotowany/pieczony łosoś  540 j.m./100 g
gotowana/pieczona makrela  152 j.m./100 g
ryby z puszki (tuńczyk, sardynki) 200 j.m./100 g
żółtko jajka  54 j.m./żółtko
ser żółty 7,6–28 j.m./100 g
mleko krowie  0,4–1,2 j.m./100 ml
Synteza w skórze pod wpływem promieniowania
UVB - ekspozycja ramion i nóg przez 15 minut
na pełnym słońcu latem
2000-4000 j.m.


W niektórych krajach, np. w USA, w witaminę D wzbogaca się mleko, jogurty, sok pomarańczowy, płatki śniadaniowe i margaryny. W Polsce nie jest to praktykowane i wzbogacane są jedynie margaryny.
W naszej codziennej diecie są czynniki, które mogą polepszać wchłanianie witaminy D lub je zaburzać. Do tych pierwszych należą wielonienasycone kwasy tłuszczowe, wapń, fosforany i witaminy A, C i E. Niekorzystnie na przyswajanie witaminy D wpływa alkohol, środki przeczyszczające oraz glikokortykosteroidy.

Oceń artykuł:
Średnia ocena: 3.9 Ilość głosów: 95
Czy nastała moda na witaminę D?

Czy nastała moda na witaminę D?

Czytaj więcej
Czynniki wpływające na wytwarzanie              witaminy D

Czynniki wpływające na wytwarzanie witaminy D

Czytaj więcej
Wszystko o suplementacji witaminą D

Wszystko o suplementacji witaminą D

Czytaj więcej
Jak zbadać poziom witaminy D w organizmie?

Jak zbadać poziom witaminy D w organizmie?

Czytaj więcej
Czy Polacy mają niedobór witaminy D?

Czy Polacy mają niedobór witaminy D?

Czytaj więcej
Słońce - najważniejsze źródło witaminy D

Słońce - najważniejsze źródło witaminy D

Czytaj więcej
Czy preparaty zawieracjące witaminę D są na receptę?

Czy preparaty zawieracjące witaminę D są na receptę?

Czytaj więcej
Jak skutecznie podnieść niski poziom  witaminy D w organiźmie?

Jak skutecznie podnieść niski poziom witaminy D w organiźmie?

Czytaj więcej
Witamina D w ciąży

Witamina D w ciąży

Czytaj więcej

Kontakt

vitabuerd3@takeda.pl +48 22 608 13 00
+48 22 608 13 01
+ 48 22 608 13 03 Takeda Polska Sp. z o.o.
ul. Prosta 68,
00-838 Warszawa

Poznaj naszego Eksperta!

Mgr farmacji Barbara Bielska - absolwentka Wydziału Farmacji Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytet Medyczny) we Wrocławiu. Specjalista farmacji aptecznej. Od 1993 roku kierownik Apteki we Wrocławiu, a później w Warszawie. Należy do Okręgowej Izby Aptekarskiej w Warszawie.

Administratorem danych jest Takeda Polska Sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Prostej 68. Dane osobowe zbierane za pośrednictwem niniejszego formularza przetwarzane są w celu obsługi przesłanego zapytania. Każda osoba ma prawo wglądu w swoje dane osobowe oraz możliwość ich poprawiania. Podanie danych jest dobrowolne.

Jeśli chcesz zgłosić wystąpienie działania niepożądanego lub inną informację dotyczącą bezpieczeństwa stosowania produktów Takeda, kliknij tutaj.

Jeśli chcesz pobrać formularz zgłoszenia działania niepożądanego, kliknij tutaj. Możesz także skontaktować się telefonicznie z osobą odpowiedzialną za nadzór nad bezpieczeństwem stosowania produktów leczniczych pod nr telefonu: +48 602 761 141 lub +48 602 761 142

zamknij Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.